• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

היועמ"ש לבג"ץ: יש להשוות המס על הטבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות

לקראת הדיון הצפוי בעתירת המיזם למיגור העישון, המדינה מבקשת מבג"ץ להורות לשר האוצר משה כחלון להשוות את המס על מוצרי טבק לגלגול למס על סיגריות רגילות

היועץ המשפטי לממשלה הודיע אתמול (א') לבג"ץ להורות לשר האוצר משה כחלון להשוות את המס המוטל על הטבק לגלגול למס המוטל על סיגריות רגילות.  בכך מודיעה המדינה שהיא מקבלת את עתירת המיזם למיגור העישון, אליו הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן, ומבקשת מבית המשפט להפוך את הצו שניתן בעתירה למוחלט.

הודעה זו נמסרה לבג"ץ לקראת הדיון הצפוי בעתירה ביום ראשון בשבוע הבא (27.1.2019) בפני הרכב השופטים ברק-ארז, קרא ושטיין, וזאת לאחר שהשופט נעם סולברג הוציא ביום 1.11.2018 צו על-תנאי בעתירה, לפיו על שר האוצר לנמק מדוע לא יטיל באופן מיידי מסי קנייה על מוצרי טבק לגלגול באותם שעורים המוטלים כיום על סיגריות רגילות.

לפי עמדת היועץ המשפטי לממשלה שהוצגה בעתירה, המדינה מסכימה למתן צו מוחלט בעתירה עקב הנזק הבריאותי הנובע משימוש בטבק לגלגול. "בשים לב לעמדת משרד הבריאות כי הנזק הבריאותי שנובע ממוצרי טבק לגלגול דומה לנזק שנובע מסיגריות רגילות, ומאחר שלא נמצאה הצדקה התומכת בהותרת אי-השוויון, החל במישור המיסוי בין מוצרי טבק לגלגול לבין סיגריות רגילות, על כנו", כתבה המדינה בתגובתה.

עוד הוסיפה המדינה כי "ייתכן והשוואה זו תשליך על האוכלוסיה שבחרה לצרוך את המוצר הזול יותר, אך אין בכך כדי לשנות מהעמדה המשפטית באשר למתן צו מוחלט בגדרה של העתירה שבכותרת, בהעדר הצדקה מקצועית, במישור הבריאותי או המיסוי, להבחנה בין המוצרים האמורים."

במסגרת התגובה הוצגה גם עמדתו של שר האוצר, לפיה הוא חושש שהעלאת המס תוביל לפגיעה כלכלית בצרכני מוצרי הטבק לגלגול, וכי למיטב הבנתו היא תשפיע בעיקר על השכבות החלשות ועל אוכלוסיות צעירות, ועל כן לטעמו אין כל מקום לפגיעה זו.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה: ״מדובר באחד ההישגים הגדולים של המאבק נגד העישון בשנים האחרונות. כבר מזמן הוכח, שמס גבוה על סיגריות ומוצרי עישון מציל חיים, ולכן רבבות ישראלים זכו הערב לבשורה של ממש, העשויה להקטין את החשיפה שלהם לאחד ממוצרי הטבק המסוכנים והקטלניים ביותר על המדף.

"אמנם חבל שנדרש לצורך כך להגיע עד בג״ץ, אבל בסופו של דבר טוב עשו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, שהבינו כי לא ניתן עוד להמשיך את העוול שבמיסוי בלתי שוויוני על מוצרי העישון.

"הכדור מונח כעת לפתחו של בג״ץ להשלים את המלאכה ולהכריע סופית בעד השוואת המס. חבל שגם הפעם שר האוצר כחלון מתעקש לשחק משחקים פוליטיים, ואפילו ברגע ההיסטורי הזה הוא בוחר לצאת נגד העמדה הנחרצת של גורמי המקצוע - הכל בשביל לקטוף עוד כמה לייקים ולגזור קופון יחצ״ני ערב הבחירות. לצערנו, מדובר בהמשך ההתנהלות הצינית והמאכזבת של כחלון בפרשה, והיא רק מגדילה את ההערכה למשרדי הבריאות והמשפטים שעמדו מול הלחצים הפוליטיים שהפעיל עליהם כחלון״.

עו"ד אפי מיכאלי, שהגיש את העתירה בשם המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, תקף את עמדת שר האוצר: "נימוק ההגנה על השכבות החלשות הוא מקומם שכן אחיזה בו, משל היותם של מוצרי הטבק לגלגול מוצר בריאותי שיש לעודד את צריכתו, מקדמת צריכתם של מוצרים מסוכנים לבריאותם של העושים בהם שימוש ולבריאות אלו הסובבים אותם.

"במקום למנוע את צריכתם, מבקש שר האוצר לעודד צריכה של מוצרי טבק לגלגול באמצעות יצירת פער במיסוי וזאת על חשבון בריאותם של אלה שהוא מבקש, לכאורה, בטובתם וכמובן על חשבון הקופה הציבורית הנאלץ להתמודד עם ההשלכות ההרסניות, שיוצר פער מיסויי זה במונחים של בריאות הציבור והצורך של מדינת ישראל לממן מערכת בריאות מתפקדת שתתמודד עם תחלואת יתר בשל השלכותיה של תופעת העישון".

נושאים קשורים:  המס על טבק לגלגול,  שר האוצר משה כחלון,  בג"ץ,  המיזם למיגור העישון,  חדשות,  היועמ"ש,  עו"ד אפי מיכאלי,  שירה כסלו
תגובות