אספירין

טיפול עם אספירין יכול להועיל לבריאות כלי הדם בחולי ספחת

טסיות מאוקטבות גורמות לתגובה דלקתית אנדותליאלית בחולי ספחת באמצעות COX-1

חולי ספחת סובלים מכלי דם פגומים ומתחלואה קרדיווסקולרית מוגברת. כמו כן לטסיות תפקיד מרכזי בפתוגנזה של ליקוי בתפקוד כלי הדם במחלות קרדיווסקולריות והן משמשות כמטרה תרפויטית במניעת מחלות קרדיווסקולריות.

מטרת המחקר הייתה להגדיר את הפנוטיפ של הטסיות ואת מאפייני התאים המשפיעים על בריאות כלי הדם בספחת ולהעריך האם אספירין משנה את הפנוטיפ של הטסיות.

טסיות מחולי ספחת (n=45) הראו אקטיבציה מוגברת בהשוואה לקבוצת הביקורת (n=18), אשר הייתה בקורלציה עם חומרת מצב הספחת העורית. טסיות אשר בודדו מחולי ספחת הדגימו עליה של פי שניים עד שלושה (p<0.01) בהדבקות לתאים אנדותל באאורטה ובשינויים מקדמי דלקת של שעתוק, כולל הגברת הייצור של IL8, IL1β, ו-COX-2. בריצוף RNA של הטסיות נמצאו עדויות להשפעת אינטרפרונים ועליה בביטוי COX-1, בקורלציה עם חומרת הספחת (r=0.83, p=0.01).

במחקר אקראי בו השתתפו מטופלי ספחת, שבועיים של טיפול עם 81 מיליגרם אספירין הפחיתו את רמת הטרומבוקסאן B2 בסרום והפחיתו ביטוי של גורמי שעתוק מעודדי דלקת באנדותל הווריד הברכיאלי במעל ל-70% בהשוואה לקבוצת הביקורת אשר לא טופלה (p<0.01).שיפור במצב הדלקת באנדותל הווריד הברכיאלי הייתה בקורלציה עם שינויים ב-TxB2 בסרום (r=0.48, P=0.02).

מסקנת החוקרים הייתה שבחולי ספחת, טסיות אוקטבו והשרו דלקת בתאי האנדותל. מינון נמוך של אספירין שיפר את בריאות תאי האנדותל בספחת דרך עיכוב של COX-1. מידע זה מדגים תפקיד של הטסיות שבעבר לא הוכר בספחת ובדלקת של תאי אנדותל, ומצביע על יעילות אפשרית של אספירין בשיפור בריאות כלי הדם במטופלי ספחת.

מקור: 

Garshick MS et. al (2020) Atherosclerosis,Thrombosis and Vascular Biology DOI: 10.1161/ATVBAHA.119.314008

נושאים קשורים:  אספירין,  אנדותל,  דלקת,  התקבצות טסיות,  ספחת,  מחקרים
תגובות