חדשות

טיפול דור חדש לפסוריאזיס רשם הצלחה בקרב חולים במצב קשה

הטיפול, הפועל במנגנון פעולה ספציפי כנגד המחלה, הצליח להדגים הצלחה טיפולית משמעותית, כולל בחולים במצב קשה במיוחד | "התרופה שינתה את חיי", מעיד חולה מצפון הארץ

לפני ואחרי הטיפול. שינוי דרמטי במצב החולה

טיפול חדש לפסוריאזיס, שאושר לאחרונה, הדגים הצלחה טיפולית בחולים המתמודדים עם המחלה, כולל חולים במצב קשה במיוחד. הטיפול בשם סקייריזי (SKYRIZI™) נחקר במשך מספר שנים במספר מחקרים קליניים גדולים ואלפי חולים שטופלו בו דיווחו על שיפור משמעותי באיכות חייהם ובהתמודדות עם המחלה.

הבנה טובה יותר של מנגנון מחלת הפסוריאזיס, מחלת עור כרונית רב-מערכתית, המשפיעה על מערכות גוף נוספות ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות החולים, הובילה בשנים האחרונות לפיתוח של טיפולים ספציפיים יותר, הפועלים בצורה ממוקדת כנגד מחוללי המחלה ויכולים להעלים בזמן קצר את תסמיניה.

פרופ' יובל רמות, מומחה למחלות עור מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים, הסביר כי "הדור החדש של הטיפולים הביולוגיים הביא למהפכה ביכולת 'לנקות' את החולים מהמחלה. למעשה, כיום ניתן להגיע ברוב החולים למצב של עור נקי או כמעט נקי בזכות טיפולים אלה. הצלחה טיפולית כזו נחשבה עד לפני שנים לא מעטות בגדר מדע בדיוני, אך כיום בזכות הטיפולים החדשים היא ברת השגה".

אחד הטיפולים החדשים הללו הוא סקייריזי (SKYRIZI™ או בשמו הגנרי Risankizumab), המבוסס על מנגנון פעולה החוסם את "אינטרלוקין 23" (IL-23), חלבון שהתגלה כשחקן מרכזי בתהליך הדלקתי של המחלה. הטיפול ניתן בזריקה עצמית כל שלושה חודשים (לאחר שתי מנות הניתנות עם תחילת הטיפול, בהפרש של חודש).

הטיפול, תוצר של שיתוף פעולה בין חברת AbbVie לחברת Boehringer Ingelheim, נחקר בארבעה מחקרים קליניים בינלאומיים גדולים, בהשתתפות אלפי חולים, כולל חולים עם מחלה מתקדמת מאוד. הטיפול הצליח להביא לשיפור משמעותי הן במצבם הבריאותי של החולים והן בתסמיני המחלה (שיפור של 90/100% על פי מדד PASI הבינלאומי), כלומר עור נקי או עור נקי לחלוטין מתסמיני המחלה. זאת ועוד, חולים רבים שהשתתפו במחקרים דיווחו כי מחלת הפסוריאזיס אינה משפיעה יותר על איכות חייהם.

היעילות והבטיחות של Risankizumab נבדקו בארבעה מחקרי רישום קליניים בינלאומיים גדולים (רב מרכזיים, רנדומליים וכפולי סמיות) שכללו בסה"כ 2,019 חולי ספחת רובדית (פסוריאזיס) מעל גיל 18 בדרגת חומרה בינונית עד קשה של המחלה. בכל המחקרים נמצא כי Risankizumab יעיל יותר מהטיפולים הביולוגיים המקובלים (standard of care): יומירה (Humira), סטלרה (Stelara) וקוסנטיקס (Cosetnyx), כאשר הוא מדגים עליונות משמעותית סטטיסטית בהשוואה לטיפולים אלו.ראו: ריכוז הנתונים המחקרים אודות ריזנקיזומאב.

תוצאות טיפוליות אלו קיבלו לאחרונה אשרור מקומי, כאשר חולים ישראלים החלו לקבל את הטיפול. א', צעיר בן 33, הייטקיסט מאזור הצפון, הסובל שנים רבות מפסוריאזיס חמורה, סיפר: ""התרופה שינתה את חיי. אני סובל מפסוריאזיס מעל לעשור והמחלה הזו ממש פוגעת לי בחיים. מי שלא סובל ממנה לא יכול להבין מה עובר על החולים בחיי היום יום. כשהרופא הציע לי לנסות את הטיפול החדש, סקייריזי, חשבתי שאין לי מה להפסיד, שבמקרה הכי גרוע המצב יישאר אותו דבר.

"בטיפול הראשון כבר הרגשתי שיפור. לראשונה מאז שהמחלה הופיעה אצלי נראה כי היא נעצרה ואין החמרה. עבורי זו כבר היתה בשורה נהדרת, שכן לאורך שנים המגמה היתה של הרעה תמידית. אחרי חודש נוסף הגיע שינוי משמעותי ואזורים רבים בגוף התנקו מהמחלה. נשארו רק כתמים קטנים ולא משמעותיים. עכשיו כבר 95% מהגוף נקי מהמחלה. זה ממש לא ייאמן, אני לא מרגיש יותר צורך להסתיר חלקים בגופי. זו הרגשה משחררת ונפלאה".

יש לציין כי השפעותיה של מחלת הפסוריאזיס ניכרות יותר בקרב חולים במצב בינוני עד קשה, כשהיא נרחבת ומלווה בכאבים וגירוד בלתי פוסק או כשהיא מערבת אזורים רגישים. חולים במצב מחלה מתקדם נוטים לדיכאון, השמנה, פגיעה בביטחון העצמי והסתגרות חברתית ונמצאים בסיכון מוגבר למחלות חמורות נוספות כמו סוכרת, קרוהן, יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ ועוד. על פי ההערכות בישראל כ-260 אלף חולי פסוריאזיס, מתוכם כ-30 איש אלף מתמודדים עם מצב מחלה בינוני עד קשה.

הטיפול Skyrizi אושר על ידי ה-FDA האמריקאי וה-EMA האירופאי ב-2019 ולאחרונה נרשם ואושר גם בישראל והוא זמין בכל קופות החולים.

ספרות: 

  • Gordon et al. Lancet 2018;392:650–661;
  • Lebwohl M, et al. Poster 8108, presented at the American Academy of Dermatology (AAD) Annual Meeting; 1–5 March 2019; Washington DC
  • Foley P, et al. Poster 9780, presented at the American Academy of Dermatology (AAD) Annual Meeting; 1 – 5 March 2019; Washington DC
  • Elewski B, et al. Poster 4251, presented at the WCD Congress; June 2019; Milano, Italy
  • Reich K, et al. Lancet 2019; doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30952-3
  • Strober B, et al. P1714, presented at the 28th European Academy of Dermatology and Venereology (EADV) Congress; 9–13 October 2019; Madrid, Spain
  • Papp K, et al. Oral presentation, presented at the 28th European Academy of Dermatology and Venereology (EADV) Congress; 9–13 October 2019; Madrid, Spain
  • IMMerge study: soon to be published at Virtual AAD 2020 - Link
  • Bachelez H, et al. Poster 1764, presented at the 28th European Academy of Dermatology and Venereology (EADV) Congress; 9–13 October 2019; Madrid, Spain;
  • Strober B, et al. Oral Presentation 9876, presented at the 24th World Congress of Dermatology (WCD); 12 June 2019; Milan, Italy.
נושאים קשורים:  חדשות,  פסוריאזיס,  אימונולוגיה,  סקייריזי,  Skyrizi,  Risankizumab,  אבווי,  Abbvie,  ריזנקיזומאב
תגובות