חדשות

לראשונה: מרפאה קרדיולוגית לטיפול בחולי אי ספיקת כליות ב"בילינסון"

המרפאה מטפלת במועמדים להשתלת כליה ולמושתלים הסובלים מתחלואה לבבית ועובדת בשיתוף פעולה עם הנפרולוגים והכירורגים המשתילים של בית החולים

מכשיר דיאליזה, כשל כליות (צילום: אילוסטרציה)

בית החולים בילינסון הודיע כי לאחרונה החל להפעיל מרפאה קרדיולוגית ייעודית לטיפול בחולים עם אי ספיקת כליות – מועמדים להשתלה וגם כאלה שהושתלו בכליות. זו, ככל הידוע, המרפאה הראשונה בישראל ומהיחידות בעולם שנועדה לטיפול בקבוצת חולים זו.

הקרדיולוגית ד"ר קרן סקלסקי מובילה את  פעילות המרפאה. פרופ' רן קורנובסקי הוא מנהל המערך לקרדיולוגיה וד"ר טוביה בן גל מנהל את היחידה לאי ספיקת לב.

חולים הסובלים מאי ספיקת כליות מתקדמת סובלים בשיעור גבוה עד כדי 50% מתחלואה לבבית הכוללת, בין היתר, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב, יתר לחץ ריאתי, מחלות מסתמיות והפרעות קצב. הסיבות העיקריות לכך הן שגורמי הסיכון למחלת הכליות חופפים לאלו של מחלות הלב וכלי הדם, וכן משום שהטיפול בדיאליזה גורם לשינויים המודינמיים וביוכימיים תכופים ולתחלואה לבבית מואצת. עם זאת, לעתים קרובות התחלואה הלבבית שקטה ולכן יש צורך במרפאה ייעודית לחולים אלה.

התחלואה הלבבית מתגלה פעמים רבות רק אחרי השתלת כליה עם מאורע לבבי חריף. אז נזקקים החולים לצנתור דחוף, להתערבות מסתמית או לטיפולים תרופתיים החושפים את האיבר המושתל לנזק, מה שעלול לקצר את חייו ואת חיי החולה.

שיעור האירועים הללו גבוה עומד על 6%-3.5% בשלושת החודשים הראשונים שלאחר ההשתלה. לשם כך, הוקמה המרפאה ייעודית הזאת במסגרת המערך הקרדיולוגי. המרפאה עובדת בשיתוף פעולה עם הנפרולוגים והכירורגים המשתילים של בית החולים.

ד"ר סקלסקי מסרה: "בכל שנה ממתינים להשתלת כליה בישראל כ-800 אנשים. לרבים מהם מחלות לבביות שעלולות לפגוע בהצלחת ההשתלה ואף לסכן את חייהם. בהיותנו בית חולים מוביל בהשתלות איברים בארץ, החלטנו לפתוח מרפאה שתטפל בחולים אלה.

"במסגרת המרפאה נבדקו עד כה עשרות חולים שאובחנו כסובלים ממגוון רחב של בעיות לבביות. כמה מהם נזקקו לצנתור כלילי, לצריבה או להשתלת מסתם. בכך, כך נראה, הופחת הסיכון להם ולחיי הכליה המושתלת לאחר ההשתלה. באחדים מהמקרים טופלו חולים שלא ניתן היה לנתחם ובזכות הטיפול הקרדיולוג הם יכולים כעת לעבור השתלת כליה בהצלחה".

נושאים קשורים:  בילינסון,  ד"ר קרן סקלסקי,  פרופ' רן קורנובסקי,  ד"ר טוביה בן-גל,  מושתלי כליה,  מחלות לב,  קרדיולוגיה
תגובות
07.08.2020, 13:52

מרשים מאוד!

אנונימי/ת
13.09.2020, 22:47

בהחלט מרשים, הגיע הזמן שיהיו בארץ 2-3 מרכזים שמתמחים בהשתלה במקום לפזר 20 השתלות כאן 30 שם ו15 כאן. זה לטובת החולים היות והצוות המטפל בהם הכירורגי, הנפרולוגי וגם הקרדיולוגי יהיה מכוון לבעיותיהם. אבל מה לעשות, היום יש שיקולים של אגו וכסף, חבל.