• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

עודכנו ההנחיות לטיפול בדימום במערכת עיכול עליונה, שלא על רקע דליות בוושט

מאז 2010 לא עודכנו ההנחיות לטיפול ב-UGIB. מחקר רב תחומי מציג דגשים חשובים בטיפול אנדוסקופי ותרופתי והמלצות חדשות עם רלוונטיות קלינית לניהול מטופל עם דימום במערכת העיכול העליונה

13.07.2020, 09:02
טיפול בחולה עם דימום במערכת העיכול. אילוסטרציה

ההנחיות האחרונות של קבוצת הקונצנזוס הבינלאומית משנת 2010 בנוגע לניהול מטופלים עם דימום מערכת עיכול עליונה (UGIB), שלא על רקע דליות בוושט, לא עודכנו עד כה. מאמר זה מחדד דגשים חשובים בטיפול ומציג המלצות חדשות עם רלוונטיות קלינית.

ההנחיות פותחו על ידי קבוצת מומחים רב תחומית. ההנחיות פותחו על בסיס ההנחיות הקודמות ועל בסיס מאמרי סקירה שיטתיים ומחקרים רלוונטיים שפורסמו עד אפריל 2018, שאותרו באמצעות חיפוש בספרות במספר מאגרי נתונים אלקטרוניים. לאחר מכן, משתתפי הקבוצה ניסחו שאלות מפתח באמצעות תהליך אינטראקטיבי. שני מתודולוגים הכינו פרופילים של חוזק הראיות ועשו בקרת איכות לראיות שהיו רלוונטיות לשאלות המפתח באמצעות מדד ה-GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation). חברי הקבוצה ערכו בדיקה לפרופילים של הראיות ובאמצעות תהליך קונצנזוס הצביעו בעד ונגד הנחיות והגדירו הנחיות כחזקות או כמותנות.

ההנחיות החדשות מתחלקות למספר חלקים: בנוגע לניהול החולה טרם הבדיקה האנדוסקופית, קבוצת המומחים ממליצה להשתמש במדד Glasgow Blatchford של 1 ומטה על מנת לאתר מטופלים בעלי סיכון נמוך מאוד לדימום חוזר, אשר עשויים לא להזדקק לאשפוז. במטופלים ללא מחלה קרדיווסקולרית, ערך הסף שהומלץ למתן דם הוא פחות מ-80 גרם לליטר, ואילו מטופלים עם מחלה קרדיווסקולרית יקבלו דם גם בערכים גבוהים יותר.

בנוגע לניהול אנדוסקופי של החולה, המומחים ממליצים שמטופלים עם דימום חריף במערכת העיכול העליונה יעברו בדיקה אנדוסקופית בתוך 24 שעות מהגעתם. המומחים ממליצים על תרמו-קואגולציה וזריקות הגורמות לסקלרוזיס ומציעות גם קליפים לטיפול אנדוסקופי במטופלים בעלי מאפיינים של רמת סיכון גבוהה.

המומחים מציעים שימוש ב-TC-325 (אבקה המוסטטית) כטיפול זמני, אך לא כטיפול בודד במטופלים עם כיבים מדממים באופן פעיל.

מבחינת טיפול פרמקולוגי, קבוצת המומחים ממליצה טיפול במינון גבוה של חסמי משאבת פרוטונים (PPI) למטופלים עם כיבים מדממים עם מאפיינים של רמת סיכון גבוהה להם בוצע טיפול אנדוסקופי מוצלח. טיפול זה צריך להינתן כמנת העמסה תוך ורידית ואז אינפוזיה המשכית על פני שלושה ימים.

המומחים מציעים שעבור אותם חולים בסיכון גבוה, טיפול ב-PPI יינתן פעמיים ביום פומית למשך 14 ימים ואז פעם ביום למשך זמן התלוי באופי הנגע המדמם.

המומחים מציעים שלצורך מניעה שניונית יוחל טיפול ב-PPI למטופלים עם דימום מכיב בקיבה בעבר, הנדרשים לקבל טיפול נוגד טסיות או נוגד קרישה כמניעה קרדיווסקולרית.

מקור: 

Barkun AN., et al. (2019) Ann Intern Med 171(1): 805-822

https://annals.org/aim/fullarticle/2753604/management-nonvariceal-upper-gastrointestinal-bleeding-guideline-recommendations-from-international-consensus

נושאים קשורים:  חדשות,  דימום ממערכת עיכול עליונה,  הנחיות,  טיפול אנדוסקופי,  חסמי משאבת פרוטונים,  מחקרים
תגובות