• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

צוות התיעדוף לחיסוני הקורונה מתלבט האם לחסן מחלימים מקורונה

תיעדוף מתן חיסוני הקורונה בישראל יותווה על פי המלצות ארגון הבריאות העולמי - ראשונים להתחסן: עובדי מערכת הבריאות וקשישים

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

"צוות התיעדוף" שהקים משרד הבריאות, כדי להכין את המתווה למבצע חיסוני הקורונה לאוכלוסיה, ביסס את המלצותיו על אלו של ה-WHO שאומצו גם על ידי מדינות נוספות, לרבות בריטניה שבה, כפי שדווח אתמול ב"דוקטורס אונלי", נעשית היערכות לתחילת מבצע החיסונים כבר בשבוע הבא.

לפי דיווח של עידו אפרתי, הבוקר (ב') ב"הארץ", הצוות בראשות פרופ' שמואל רשפון הגיש את המלצותיו למנכ"ל משרד הבריאות. בשלב הראשון מוצע שהחיסונים יינתנו לעובדי מערכת הבריאות - לרופאים, רופאות, אחים ואחיות – ובעיקר אלה הבאים במגע עם חולי קורונה וחולים אחרים במסגרת עבודתם ולכן חשופים יותר להידבקות, וכן לאוכלוסיית הקשישים שבסיכון גבוה.

לאחר מכן, שלב אחרי שלב, יתרחב מבצע החיסונים לקבוצות נוספות באוכלוסיה. מתכונת די דומה הופעלה לראשונה השנה כשהחל כאן מבצע חיסוני השפעת כאשר קופות החולים הזמינו את מבוטחיהן לקבל את החיסונים במרפאות הקהילה, בסמוך למקומות מגוריהם, לפי תור שנקבע להם מראש וזאת לצד חיסון עובדי מערכת הבריאות. תחילה הוזמנו בני 75 ומעלה ומבוטחי הקופות שהוגדרו כמצויים בקבוצת הסיכון ובהדרגה כל השאר.

בדיווח צוין כי "צוות התיעדוף" עדיין מתלבט לגבי מתן החיסון למחלימים מקורונה שפיתחו נוגדנים לנגיף. לא ברור, לפחות כרגע, אם יש צורך לזמן גם אותם לקבלת החיסון. בסוגיה ספציפית זאת יתקיימו דיונים נוספים.

הצוות יחד עם משרד הבריאות יצטרך בהמשך הדיונים לקבוע חלוקה מפורטת יותר, על פי קצב הגעתם לישראל של תרכיבי החיסון המאושרים לשימוש. לא ברור עדיין אם יוצע תחילה להשתמש בתרכיבים שמחייבים מתן שתי מנות בהפרש של עד 28 יום בין מנה למנה – תרכיבי החיסון שפותחו על ידי החברות פייזר ומודרנה, להם חיי מדף קצרים - או להמתין לקבלת התרכיבים שניתן לתת אותם במנה אחת.

על פי המתווה הכללי שעליו המליץ ה-WHO ופורסם לפני כמה חודשים, האוכלוסיה המועמדת לקבלת החיסונים תחולק לשלוש קבוצות, תוך קביעת סדרי העדיפויות: לקבוצה הראשונה יוקצו 10% ממלאי החיסונים שהוזמן, לקבוצה השנייה 20%-11% מהמלאי ולקבוצה השלישית יוקצו מהמלאי 50%-21% ובהמשך כל השאר.

כאמור, ה-WHO ממליץ שבשלב הראשון יש לחסן את צוותי הרפואה והקשישים. צוותי הרפואה שמקבלים עדיפות ראשונה הם אלה שבאים במגע ישיק עם חולי קורונה, מטופלים ברמת סיכון גבוהה עקב מצבם המורכב, מאושפזים במחלקות פנימיות ייעודיות לקורונה, יחידות טיפול נמרץ, אונקולוגיה, חולים קשישים עם מחלות אחרות ודיירי מוסדות סיעודיים. לגבי אוכלוסיית הקשישים עדיין לא נקבע אם ייכללו בה בני 75 ומעלה או בני 80 ומעלה. מכל מקום, על קבוצת הגיל של בני 80 ומעלה נמנים עתה בישראל כרבע מיליון אזרחים מבוגרים.

בשלב השני מוצע שהחיסונים יוצעו לחולים עם מחלות רקע מסוימות, לעובדי הוראה ולבני 60 ומטה שמצבם הרפואי מעמידם בסיכון גבוה לפתח מחלה קשה ואף למות מהנגיף, אם יידבקו. אלה הם חולים במחלות לב כרוניות, מחלות כליות, כבד, סרטן, השמנה וסוכרת. עובדי ההוראה נמנים אמנם עם קבוצות הסיכון להידבק בנגיף אבל בסיכון פחות גבוה מעובדי מערכת הבריאות.

בשלב השלישי יוזמנו להתחסן נשים בהריון, עובדים חיוניים וביניהם עובדי מעבדות, צוותים רפואיים שאינם בסיכון וכן עובדים הבאים במגע עם קהל.

הבוקר פנה יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, ד"ר צבי פישל, לשר הבריאות בדרישה לתת קדימות גבוהה לקבלת חיסוני הקורונה למטופלים פסיכיאטרים מאחר ש"הפרעות פסיכיאטריות מהוות גורם סיכון להידבקות בנגיף ובמקרה כזה עלולה להתפתח מחלה קשה יותר".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  פרופ' שמואל רשפון,  ארגון הבריאות העולמי,  קבוצות סיכון,  מערכת הבריאות,  19-COVID,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
30.11.2020, 14:10

אני אפתור את ההתלבטות שבכותרת - אל תחסנו מחלימים

אנונימי/ת
30.11.2020, 18:50

מה עם תיעדוף לבית חולים , לטיפות חלב, לרפואה מונעת . מתי היה צוות לשם החלטות לא פוליטיות ורפואיות . מתי מעדיפים פגיות ? וכו וכו

אנונימי/ת
30.11.2020, 19:03

כתוב שם שצוותים רפואיים יהיו מהראשונים שיקבלו, זה כולל את הצוות בבתי חולים בטיפות חלב וכו