• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
דלקת מפרקים פסוריאטית

היעילות והבטיחות של איקסקיזומאב עם או ללא מטוטרקסט בחולים נאיביים לטיפול ביולוגי עם דלקת מפרקים פסוריאטית

מחקר מצא כי מונותרפיית איקסקיזומאב יעילה מאדלימומאב בשיפור תסמינים וסימנים של דלקת מפרקים פסוריאטית שאינה מאוזנת

דלקת מפרקים (אילוסטרציה)

תוצאות קודמות ממחקר ה-SPIRIT-H2H הדגימו כי בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית אשר לא קיבלו טיפול ביולוגי קודם (נאיביים לטיפול), איקסקיזומאב מראה עליונות על פני אדלימומאב לאחר 24 שבועות טיפול בהיבט השגת תוצא משולב הכולל תגובת ACR50 ו-PASI100 כמו גם העדר נחיתות בהיבט השגת ACR50 בלבד. היעילות של איקסקיזומאב לא הושפעה מטיפול במקביל עם תרופות קונבנציונליות סינתטיות המשנות את מהלך המחלה (csDMARDS) בעוד שהוספה של csDMARDS לאדלימומאב הובילה לשיעורי תגובה גבוהים יותר.

בגיליון האחרון של כתב העת Rheumatology and Therapy פורסמו תוצאות מאנליזת פוסט הוק של מחקר ה-SPIRIT-H2H. באנליזה זו חוקרים ביקשו לבחון את היעילות "ראש בראש" של איקסקיזומאב לעומת אדלימומאב עם או ללא  מטוטרקסט (ה-csDMARD הנפוץ ביותר) בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית על פני 52 שבועות.

תוצאות המחקר הדגימו כי בשבוע 52, במטופלים שקיבלו איקסקיזומאב ישנו שיפור בהשגת תוצא משולב של ACR50 ו-PASI100, כמו גם בACR50 ובתוצאים נוספים הקשורים לדלקת מפרקים פסוריאטית ללא תלות בטיפול במטוטרקסט במקביל. לעומת זאת, היעילות של אדלימומאב השתפרה כאשר התרופה ניתנה עם מטוטרקסט.

ללא הוספת מטוטרקסט, איקסיקזומאב הובילה לתגובה טובה יותר באופן מובהק סטטיסטית מאשר אדלימומאב בהיבט השגת התוצא המשולב שכלל PASI100 ו-ACR50י(p=0.002), פעילות מחלה מינימלית (p=0.016) ופעילות מחלה נמוכה ביותר (p=0.037).

הבטיחות של איקסקיזומאב ואדלימומאב הייתה דומה לזו שהודגמה במחקרים קודמים והשימוש במטוטרקסט לא השפיעה על בטיחותן.

החוקרים מסכמים כי איקסקיזומאב הינה בעלת יעילות קלינית בחולי דלקת מפרקים פסוריאטית שאינה מאוזנת וכי יעילות זו לא מושפעת מהוספת מטוטרקסט. לעומת זאת, היעילות של אדלימומאב גוברת כאשר מוסיפים  מטוטרקסט. החוקרים סבורים כי בעת החלטה על תחילת טיפול באוכלוסיית חולים זו יש לקחת בחשבון את ממצאי המחקר על מנת להתאים את הטיפול המיטבי לחולים.

מקור: 

Smolen, J.S., et al. (2020) Rheumatology and Therapy. 7,1021(2020)

Taltz indications in Israel:

Plaque psoriasis - Taltz is indicated for the treatment of moderate to severe plaque psoriasis in adults who are candidates for systemic therapy.

Psoriatic arthritis - Taltz, alone or in combination with methotrexate, is indicated for the treatment of active psoriatic arthritis in adult patients who have responded inadequately to, or who are intolerant to one or more disease-modifying anti-rheumatic drug (DMARD) therapies.

*for full information see MOH approved PPI

PP-IX-IL-0303

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים פסוריאטית,  איקסקיזומאב,  יעילות,  בטיחות,  מטוטרקסט,  ראומטולוגיה Up To Date,  מחקרים,  אדאלימומאב