דלקת מפרקים פסוריאטית

הקשר בין הבדל אתני לביטוי דלקת מפרקים פסוריאטית

מחקר זה מצא כי חולי דלקת מפרקים פסוריאטית ממוצא דרום אסייאתי סובלים ממחלה קשה יותר מאשר חולים ממוצא צפון אירופאי

11.05.2021, 17:27

מעט מתואר בספרות אודות ההבדלים האתניים של ביטוי של דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). הבדלים אלו מוערכים כמושפעים מגורמים גנטיים, מאורח חיים ומגורמים תרבותיים. מחקר זה נועד להשוות פנוטיפים קליניים ורדיוגרפיים בקרב אנשים ממוצא דרום אסייאתי (SA) וצפון אירופאי (NE) עם אבחנה של PsA.

מחקר חתך תצפיתי זה גייס חולים ממוצא SA ו-NE משני בתי חולים בצפון אנגליה. בסך הכל גויסו למחקר 58 חולי SA ו-48 חולי NE. לחולי SA היה פנוטיפ קליני חמור יותר עם מפרקים רכים יותר (חציון 5 לעומת 2) ונפוחים יותר (חציון 1 לעומת 0), דלקת מפרקים חמורה יותר (חציון 3 לעומת 1.5), יותר דקטיליטיס (24% לעומת 8%), מחלת עור קשה יותר (חציון PASI 2.2 לעומת 1) ופעילות מחלה קשה יותר (ממוצע 4.5 לעומת 3.6 במדד Psoriatic Arthritis Disease Activity Score). בנוסף, לחולי SA הייתה איכות חיים ירודה יותר ותפקוד ירוד יותר (ממוצע HAQ 0.9 לעומת 0.6; ממוצע PsAQoL 10.8 לעומת 6.2). לא נמצא הבדל משמעותי בשימוש במטוטרקסט ובתרופות ביולוגיות.

לחולי SA היה פנוטיפ קליני גרוע יותר ופעילות מחלה קשה יותר מאשר חולי NE. יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשר ולחקור את הסיבות העומדות מאחורי ההבדלים הללו.

מקור: 

Aslam T. et al. (2021) Rheumatology. 1(60):340–345

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים פסוריאטית,  פסוריאזיס,  מוצא אתני,  מחקרים
תגובות