מחקרים

רמות קלפרוטקטין בסרום כסמן חדש במטופלים פסוריאטיים

מטופלים עם פסוריאזיס בעלי רמות קלפרוטקטין גבוהות לעומת ביקורות

26.05.2022, 17:55
מבחנות (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות (צילום: אילוסטרציה)

פסוריאזיס היא מחלה כרונית דלקתית המתווכת על ידי מערכת החיסון ומאופיינת על ידי פלאקים אדמנתיים היכולים להשתרע לאורך כל שטח פני העור. בשנים האחרונות, הראו מחקרים כי היה מתאם בין קלפרוטקטין בסרום ומספר סמנים ביולוגיים דלקתיים. כיוון שרמות גבוהות של קלפרוטקטין אותרו כבר בנגעים פסוריאטיים, חשבו מאוד לחקור את התפקיד של קלפרוטקטין בסרום כסמן אבחנתי אפשרי לפסוריאזיס. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את רמות קלפרוטקטין בסרום של מטופלים עם פסוריאזיס במחקר פרוספקטיבי.

במסגרת המחקר נכללו 45 מטופלים ביחידת הדרמטולוגיה של אוניברסיטת Magna Graecia בקטנצארו איטליה בין ינואר 2018 ויולי 2019. מתוך אותם מטופלים, 32 היו מטופלים עם פסוריאזיס, ואילו 13 הנותרים היא מטופלים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. את חומרת מחלת הפסוריאזיס העריכו החוקרים באמצעות מדד ה-PASI.

תוצאות המחקר הראו כי היה הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות (p=0.01) בהקשר של BMI אשר היה גבוה יותר בקבוצת המטופלים עם פסוריאזיס. באמצעות ביצוע מבחן t למידע בלתי מזווג, מצאו החוקרים כי רמות קלפרוטקטין בסרום היו גבוהות יותר באופן מובהק (p=0.033) בקרב מטופלים עם פסוריאזיס בהשוואה לביקורות. יתרה מכך, בעת ביצוע עקומת ROC, נמצא שלקלפרוטקטין היה שטח תחת עקומה מובהק המרמז על תפקיד אפשרי שלו באיתור מטופלים עם פסוריאזיס.

במחקר זה ניסו החוקרים להעריך את רמות קלפרוטקטין בסרום בקבוצת מטופלים עם פסוריאזיס וקבוצת ביקורת. תוצאות המחקר הדגימו כי רמות קלפרוטקטין היו גבוהות יותר באופן מובהק במטופלים עם פסוריאזיס בהשוואה לקבוצת הביקורת. תוצאות אלה אכן תאמו את המידע שפורסם בספרות עד כה. בנוסף, נמצא כי קלפרוטקטין היה מדד בעל דיוק גבוה בזיהוי מטופלים עם פסוריאזיס. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים יותר על מנת לאשש את ממצאי המחקר הנוכחי.

מקור:

Scali E. et al. Minerva Medica (2022). https://doi.org/10.23736/s0026-4806.22.08041-7

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  קלפרוטקטין,  PASI,  סמן ביולוגי
תגובות